Implementacja innowacyjnych technik satelitarnych GNSS na lotnisku Olsztyn-Dajtki

PODEJŚCIE GNSS – o co chodzi

Podejście GNSS to sposób naprowadzania samolotów na pas, do którego nie potrzeba żadnych urządzeń instalowanych na lotnisku. System opiera się na satelitach GPS, dodatkowo (dla zwiększenia dokładności i niezawodności) uzupełnianych przez sygnał z naziemnych stacji EGNOS, zlokalizowanych w całej Europie. Jego zaletą jest to, że podejście wg GNSS może wykonać każdy samolot, wyposażony w odbiornik GPS nowej generacji, a takie są już na standardowym wyposażeniu nawet najmniejszych produkowanych seryjnie samolotów. Podejście GNSS nie wymaga (w przeciwieństwie od powszechnie stosowanych na dużych lotniskach bardzo drogich systemów ILS) żadnych urządzeń naziemnych. Wprawdzie podejścia GNSS nie są tak dokładne, jak ILS i nie mogą być wykonywane w bardzo trudnych warunkach pogodowych (gęsta mgła, bardzo niskie podstawy chmur) – jednak i tak znacząco poprawią dostępność lotniska Olsztyn-Dajtki. W chwili obecnej piloci mogą na nim lądować wyłącznie w lotach VFR (Visual Flight Rules) – czyli przez cały czas muszą wzrokowo obserwować teren. W dni pochmurne oznacza to konieczność pozostania pod chmurami, na niskich wysokościach, co praktycznie wyklucza (ze względu na bezpieczeństwo i ekonomię) loty na dalsze dystanse i loty większymi samolotami. Podejście GNSS jest podejściem instrumentalnym, co oznacza, że można je wykonywać w locie IFR (Instrument Flight Rules  - wyłącznie w oparciu o przyrządy). Tak więc będzie można „przebić” warstwę chmur – jedynym warunkiem koniecznym do lądowania będzie dostrzeżenie wzrokowo pasa startowego na tak zwanej wysokości decyzyjnej, która wyniesie około 300 stóp (100m) nad terenem.

Podejścia tego typu są już powszechnie stosowane w tak zwanym „małym lotnictwie” w USA, od kilku lat są też stopniowo wprowadzana na mniejszych  lotniskach Europy Zachodniej. W Polsce w roku 2011 były testowane (ale nie zostały wprowadzone do użycia) jedynie na lotniskach znacznie większych od olsztyńskiego: w Katowicach-Pyrzowicach i Mielcu. Dajtki mają więc szansę stać się pierwszym z kilkudziesięciu polskich lotnisk aeroklubowych, gdzie będzie można wykonać podejście GNSS.